Keepers, Breeders and Sellers

The Ultimate Creatures is formed to promote better lives for all rodents. We aim to educate people about rodents and how can they provide the best care to their pet.

Monday 16 January 2012

Jenis-jenis TIkus yang kami ternak

Assalammualaikum dan selamat sejahtera... di sini kami akan terangkan serba sedikit jenis2 tikus yang kami ternak:


Tikus Makmal (Lab Rat)


Tikus makmal adalah spesies yang biasanya diternak dan disimpan untuk penyelidikan saintifikTikus makmal telah digunakan sebagai model haiwan yang amat penting untuk penyelidikan dalam bidang psikologi, perubatan, dan bidang-bidang lain. Di sini kami mempunyai dua baka tikus makmal iaitu jenis Wistar dan Sprague Dawley.


Fancy Rat

fancy rat pada asalnya merupakan tikus peliharaan.. pelbagai warna serta corak yang membuatkan ia menjadi begitu cantik.. semakin hari fancy rat mempunyai pelbagai-bagai jenis dan mutation.. di negara amerika telah terhasil banyak warna dan corak baru yang membuatkan fancy rat itu begitu unik.. terdapat beberapa jenis fancy rat yang di ternak oleh kami:


Black-hooded

Champange-hooded

Brown-hooded 

Black Dumbo

Agouti

Silver Dumbo

Beige Dumbo (red eye)

Bareback

Cinnamon


DAN tak ketinggalan kami juga mempunyai baka tikus liar (wild type) yang telah di jinakkan utk dikacukkan dengan fancy rat kami... sekarang sudah masuk generasi ke 7 baka2 dari baka liar....

Wild Rat

Baka2 yang saya tunjukkan ialah semua baka dari Rat iaitu baka tikus besar..

Sekian Terima Kasih..









No comments:

Post a Comment